10-dagars: Maun-Kasane.

Så var det dags att äta frukost och dra iväg på nästa roadtrip till Kasane, fortfarande i Botswana. Ett otroligt vackert hotell (Chobe Safari Lodge) mötte oss med underbar pool och Chobe-floden som närmsta granne. Detta innebär dock också regelbundna besök av flodhästar och krokodiler. Flera varningsskyltar satt uppe på vägen mot campingen. Lite skrämmande, för man visste ju aldrig. Vi träffade på mongoons, babianer, vårtsvin och ödlor på vägen dit, men inga flodisar eller krokosar. Vi snurrade omkring ett tag innan vi hittade Tiki och bilen. Väl där ställdes tält upp med vana rörelser, nu började vi bli campingvana! Efter lunch drog vi ut på Chobe-floden för en solnedgångskryssning. Vi såg flodhästar och krokodiler i det vilda som första anhalt. Sedan hälsade bufflar från stranden tillsammans med diverse fåglar. Vi kom otroligt nära krokodiler som låg och såsade i solen, bara 3 meter ifrån dem. Flera stycken också. Otrolig känsla! Sen såg vi elefanter och en massa antiloper också. Örn fick vi se också, jättevacker och jättestor.

***
Men den största och mest otroliga och skrämmande händelsen under kryssningen var när vi hittade flera flodisar mitt ute i floden, där en stod på så grunt vatten att vi kunde se även ryggen, inte bara näsborrar och ögon som stack upp... Det som sedan hände var att vi behövde röra på oss, för de började grymta åt oss att försvinna från deras område. MEN! Då hade vi lägligt nog fastnat i ett Namibiskt fiskenät så motorn gick inte att starta. Och där satt vi i en liten plåtburk med flodhästar omkring oss. Jag ville bara försvinna... Sjukt läskigt. Efter en sådär 20 minuter och med lång användning av kniv för att skära loss oss så kom vi till slut därifrån. En väldigt trevlig känsla. Sedan var nästa grej två elefanter som stod mitt i floden och drack, åt och badade i godan ro. De brydde sig inte alls om oss, vi kom så nära som 2 meter ifrån dem. Helt otroligt.
Kvällen blev rätt lugn, det var inte direkt en plats för party det där hotellet. Så tidigt i tält blev det.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()