10-dagars: Victoria Falls-Ngepi.

Det var en ganska lång resa till Ngepi och vi kom fram en bra stund efter solnedgången. Många var slitna efter festande, men jag var pigg och alert. Vi fick veta att campingen ligger precis bredvid Okavango-floden i själva deltat och krokodiler och flodhästar var de närmsta grannarna. Och tro mig - vi hörde flodhästarna väldigt väl, vilket gjorde mig otroligt nervös. Jag och Marissa ville dela ett rum, men det fanns inga lediga, så det var nära att vi valde att sova i guidens och kockens tvåmannatält i slutändan. Men sen tog jag och Michaela oss ett par drycker och nervositeten försvann, mer eller mindre. Vi intog sedan baren tillsammans med Tiki, men han avvek ganska snabbt. Så det var vi och två andra i baren, nämligen Chris och Chris. Chris 1 är tysk och har ganska nyligen påbörjat sin jorden-runt-resa med hjälp av tummen, han liftar alltså jorden runt. Rätt tufft faktiskt. Han dumpade allt hemma, sålde bil, dumpade kvinnan och drog iväg. Nu hade han blivit upplockad efter vägen av Chris 2 som är namibier, men vars föräldrar är tyskar. Han blev mest full, bjöd på shots hela kvällen och kutade in i ett träd någon gång efter att vi lämnat baren. Och förresten, när vi fortfarande var i baren ramlade han av barstolen och föll baklänges rätt ner i golvet. Men han levde på morgonen, även om han inte mådde så särskilt bra. Jag och Michaela drog oss tillbaka nånstans mellan 2 och 3. Sen var vi uppe och packade ihop tält vid 7 igen.

***
Passade på att gå omkring och ta en massa bilder efter frukosten. Väldigt fin camping. Insåg hur himla nära floden våra tält stod först på morgonen. Tydligen hade en flodis gått omkring runt tälten på natten, vilket jag är glad att jag inte hörde. Har väldig respekt för dem...
Från Daves kamera.
***
Hur som helst, måste berätta lite mer om själva campingen. Alla byggnader har olika strukturer och sina egna speciella utseenden. Bästa exemplen är toaletterna. Alla är till att börja med utan tak och med ihopbundna bambugrenar som väggar. Inga dörrar, utan pinnar som man hängde upp på en hake på andra sidan för att visa att den var upptagen. Toilet of Eden och Boys & Girls-toaletterna var mina favoriter. Hur roliga som helst. Eden-toan kommer man bland växter, en liten gång till en toa som står på en liten trall i mitten. Första gången jag gick på den hade jag sällskap av en liten mus som satt och stirrade på mig i ett träd en meter från mig. Handfatet är också inlindat av växter såklart. Den tvåkönade toan är helt enkelt ett utrymme med två toaletter där den ena är för herrar med hänglås som gör att man inte kan fälla ner sätet och damernas är en toa med rosa fluff-tyg på locket. Jättekul! =)

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback