11-13 maj: Dag 18-20 - Safari i Etosha

Dag 18

Vi började med att sätta oss i bussen och dra iväg vid 03. Fram till 7 ungefär så sov de flesta. Jag hade problem med fönstret jag satt vid, för det gick inte att stänga helt (kom på lösningen när det inte längre behövdes). Så jag slumrade nog kanske nån timme bara. Vi stannade till i Otjowarongo för att äta frukost vid en lodge som var jättefin. Lägger till bilder i bloggen när jag får dit allt. Bussresan natte- och tidig morgontid var för övrigt bland det kallaste jag varit med om, för det fanns ingen värme i den... Men så fort solen gått upp var det bara att byta till shorts och linne.

 

Fast innan vi hade stannat för att äta frukost så fick jag syn på tre stora grejer i ett träd vid en stor gård en bit från vägen. Efter en stund frågade jag Hanna om det inte måste vara babianer, vilket vi kom fram till att det måste ha varit. Även när vi pratade med Tiki (chaufför och guide) så konstaterade han också att vi måste ha sett babianer. Det var riktigt häftigt!

 

När vi åkte in i Etosha national park var bland det första vi såg lejon. Sen får ni tåla att jag inte vet vad vissa djur heter på svenska. Där fanns också springboks, wildebeast, zebror, guinea nånting hönor bl.a.. Alla hade samlats runt ett vattenhål, där vi också såg de flesta djur även under resten av safarit.

 

Vi kom fram till campingen vid lunch och satte upp våra tält. Vi blev glatt överraskade av madrasserna som var minst 5 cm tjocka och sovsäckar som man kunde röra sig i. Efter lunch drog vi ut på safaritur igen. Vi fick se giraffer, strutsar, schakaler och massa spännande fåglar. Allra först ut var en elefant som gick omkring ensam precis bredvid vägen. Medan 5 fordon stod där så passerade den till slut vägen, ca 10 meter från vår buss. Det var obeskrivligt!

 

När vi åkte hem med solen på nedgång bredvid oss såg vi plöstligt en ensam giraff gående på det ööpna fältet. Kort togs som är helt fantastiska, men har ännu inte tillgång till dem. De tillhör någon i den kanadensiska gruppen. Väl tillbaka på campingen tog jag mig en dusch, bara för att inse att jag missade en noshörning med ungefär 1 minut vid vårt vattenhål. Då blev jag lite ledsen faktiskt. Men fick se mer zebror och springboks där sen ändå.

 

Dag 19

Sov lite sådär på natten, men klockan ringde 05.30 och det var bara att gå upp. Frukost följdes av förmiddagssafari och vi tog oss bl.a. till Etosha outlook, där allt var vitt för att Kunenefloden rinner där vid regnsäsong. Väldigt stort, maffigt och allmänt ett ingenmansland. Vackert, men lite läskigt. På vägen till Etosha outlook hann vi dock se 5 lejoninnor ligga och gassa i solen, varav den som låg längst fram hade världens span på en wildebeast, men den var för långt borta för att hon skulle sätta igång och jaga. Så plötsligt dök en likadan upp på andra sidan vägen, vilket hon märkte, trots att det stod 5-6 fordon på vägen och tittade på dem. Denna klampade rakt in mellan fordonen och kom såpass nära att lejonet tog sats och satte igång sin jakt. Tyvärr, eller turligt nog, vilket man än gillar bäst, så fick hon inte tag på den den här gången. Men det var en otroligt maffig upplevelse, det kan jag lova! En av de allra häftigaste på hela helgen.

 

Vi fick också se ännu en ovanlig syn, nämligen strutsar som låg och skrapade runt i sanden för att göra sig rena inför parning. Såg rätt sjukt ut för det dammade överallt omkring dem. Vi fick inte se någon parning dock. Kanske lika bra. Vi tog oss till campingplatsen Halali för att äta lunch och sola och bada i deras pool för dem som hade lust med det. De har också ett vattenhål som vi besökte, där vi såg en hel hjord med elefanter och deras ungar som stod och plaskade och drack. Jag kunde knappt tro mina ögon. Allt vi sett redan då kändes överväldigande! Vi åkte vidare och Shaun fick syn på en örn som satt långt bort på ett träd. Det är kul med bra kameror och zoomfunktion vid såna tillfällen. Lite senare ändå såg vi någon slags kite som hade fångat en ödla som hängde och dinglade i dess klor medan blodet droppade ur den. En annan fågel såg vi många gånger - en lilabröstad blåkråka, eller lilac breasted roller. Otroligt vacker fågel, kolla upp bilder på den, särskilt om det finns då den flyger. Flera vattenhål besöktes även på tillbakavägen mot vår camping där bl.a. elefanter, zebror, springboks och schakaler samsades.

 

På kvällen när vi kom hem hann vi se solnedgången från tornet på campingen - helt otroligt fint. Köpte mig sedan två cider och knallade till tältet för att dra på myggspray och sedan bege mig till vattenhålet i hopp om att få se noshörningar. Men nej, det fanns dock elefanter som var där. Stannade en stund och gick sedan och åt middag. Gick tillbaka till vattenhålet senare och fick då äntligen se mina efterlängtade noshörningar. Först var det bara en, men sen dök ytterligare en upp. De både gosade och gruffade, men gick sedan åt varsitt håll. Det var en upplevelse bara det. Helgen kändes fulländad! Tiki hade gjort upp en eld och berättade om afrikanska seder, särskilt om hur man går tillväga för att gifta sig. Det är föräldrarna till mannen som ska bjuda kvinnans föräldrar på grejer, fjäska, fjäska lite mer och till slut tillsammans avgöra om de två kan tänkas passa ihop i det långa loppet - det är skam att skiljas i det här landet, så det gör man bara inte. Helst.

 

Dag 20

Sov som en prinsessa inatt. Vi gick upp 05.30 igen för att äta frukost och packa ihop tälten. Kom iväg från campingen vid 8 och gjorde en morgonsafari. Såg impala och många bebisar, bl.a. springbokbebis, zebrabebisar och lite annat smått och gott. Hur söta som helst.

 

På väg hem från Okahandja fick vi åter se en magnifik solnedgång, denna gång med lätta moln. Otroliga färger! Väl tillbaka i Windhoek köpte vi med oss mat från Nando´s och hämtade ut lite pengar. Sen åkte vi tillbaka till Wadadee house.

 

Den här helgen har varit en av mina absolut häftigaste händelser i livet. Det var värt varenda krona och visste jag att jag skulle se allt jag sett hade jag kunnat betala mer. Det enda jag saknade var gepard, leopard och kudu. Annars alla djur sedda. Längtar tillbaka och hoppas att mina planer blir som jag vill när Alex och Tomas kommer hit.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback