29 april: Dag 6 - braai

Det här var alltså den stora braiikvällen. Men började dagen med att sola faktiskt. Varmt som satan i solen vill jag meddela. Sen kom Hanna och frågade om jag ville hänga med till affären, så vi gick en sväng. Det märks verkligen att vi är på ca 1800 meters höjd över havet när man är ute och går. Det är så hög luft och än sålänge är jag inte van vid det när jag är ute och går i lite raskare tempo. Andfådd blir man snabbt. Skulle iaf ta ut pengar, vilket inte gick alls, för vid den första automaten var det världens kö, den andra och tredje saknade pengar och den fjärde skulle precis genomgå service. Så det får bli en annan dag, kanske imorgon eller nåt. När vi gick hem så såg jag en stig som ledde uppåt, så vi utforskade vad som kunde finnas och fann då att man kunde se åt andra hållet därifrån. Så vi kan väl säga att huset ligger på en kulle mitt i en krater typ. Hela Windhoek är nedsänkt mellan en massa berg. Rätt snyggt ändå.

Vi hade ett informationsmöte med ägaren sen, om vad Katutura är för ett område, vad man ska tänka på och sånt. Han pratade även om Namibia och Afrika och apartheids påverkan på landet. Intressant synvinkel, man lär sig att se saker på andra sätt. Som exempel: Många svarta här har inte träffat på vita personer förut och deras förutfattade meningar om oss är grundade i apartheid. Så de ser vita som rika människor, vem man än är i princip. Så att gå omkring med ryggsäckar, även om den ara innehåller vatten och en smörgås, kan göra att de tror att vi har en massa värdefulla saker på oss. Detta skapar tillfällen där de som inte har nästan nånting tror att de kan få/ta något värdefullt. Egentligen är inte folk stöldbenägna, men tillfället gör att de inte kan låta bli. Så man får tänka sig för lite.

Braaien var för övrigt riktigt rolig och det smakade helt underbart med grillat! Det är något speciellt med att äta grillat utomhus. Vi spelade också kort under kvällen, vilket va riktigt kul. Crazy Eights med lite internationella regler. Några namibiska, några kanadensiska, några tyska och några svenska. Det blev såklart lite virrigt, men det var ändå skoj.

Till min Alex - jag såg Södra Korset ikväll! Fint! =)


Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback